Robotik Cerrahi

Uykuda solunum durması (Uyku Apnesi) için ROBOT ile ameliyat

Robotik cerrahi son yıllarda tıbbın birçok alanında başarı ile uygulanmakta. Uyku apnesi ile ilgilenen Kulak Burun Boğaz Hastalıkları uzmanları da uygun hastalarda uyku apnesi tedavisinde robotik cerrahiyi başarıyla kulanıyorlar. Bu uzmanlardan biri olan Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi KBB Anabilim Dalından Prof. Dr. Ozan Özgürsoy’dan konu ile ilgili bilgi aldık.

Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi İbni Sina Hastanesindeki ilk robotik KBB ameliyatı Amerika Birleşik Devletlerinde robotik cerrahi eğitimi almış olan Dr. Ozan Özgürsoy tarafından gerçekleştirildi. Profesör Özgürsoy, ağır uyku apneli 42 yaşındaki erkek hastanın uykuda solunum durmasına neden olan ileri derecede büyümüş dil kökünü ağız içinden robot ile küçülttüğünü ve solunumu engelleyen bu bariyerin ortadan kalkması ile hastanın uykuda çok daha rahat nefes alabildiğini söyledi. ABD de başlayıp tüm dünyada popüler olan robotik cerrahi daha önce ulaşılması zor olan ya da kesi ve dikiş gerektiren dil kökü, yutak veya gırtlak gibi gizli bölgelere güvenli ulaşım sağlıyor. Robotik cerrahinin diğer avantajları da üç boyutlu ve yüksek çözünürlüklü görüntü sağlaması ve özel kolları sayesinde cerrahın el bileği ve parmakları ile yapamadığı hareketlere izin vermesidir.

Profesör Özgürsoy, horlama ile birlikte uykuda solunum durması olarak bilinen uyku apnesinin toplumda sanıldığından daha sık görülen bir durum olduğunu ve  erkeklerde % 4, kadınlarda % 2 civarında görülen uyku apnesinin neredeyse şeker hastalığı kadar yaygın olduğunu söyledi.

Uyku esnasında solunum yolu kapanması ile 10 saniyeden fazla nefes alamamaya uyku apnesi denir. Uyku apnesi kişide gün boyu yorgunluk ve uykululuğa neden olup trafik ve işyeri kazalarına davetiye çıkartır.  Uyku apnesi birçok olumsuzluğa neden olur: akciğer ve kalp hastalıkları, cinsel isteksizlik ve iktidarsızlık, hipertansiyon ve kontrol altına alınamayan şeker hastalığı, beklenmedik kalp krizi ve inme ile uykuda ani ölüm bu olumsuzluklara örnektir.

Sıklıkla sarkmış küçük dil ve yumuşak damağın veya aşırı büyümüş bademcikler ya da dil kökünün hava yolunu tıkaması sonucunda ortaya çıkan uyku apnesi hastalığı bilindiğinden çok daha karmaşıktır ve tedavisi her zaman mümkün değildir. Ancak uygun seçilmiş hastalarda robotik cerrahi ile uyku apnesi tedavi edilebiliyor.

Son olarak Robotik cerrahinin uygulanacağı kanser ya da uyku apnesi hastalarının çok dikkatli seçildiğini söyleyen Dr. Ozan Özgürsoy, özellikle uyku apnesi için yapılacak robotik ameliyatın ancak detaylı muayene, uyku endoskopisi, uyku testleri ve hastanın tecrübeli bir ekip tarafından değerlendirilmesinden sonra yapılabileceğini ifade etti.

Ankara Uyku apnesi Gırtlak Kanseri Yutak kanseri için Prof Dr Ozan Özgürsoy Ankara Robotik Cerrahi için yardım alabileceğiniz güvenilir bir cerrahtır